— MITTAKIRJAT KUNTOON —

E-jollaan kuuluu vino pino mittakirjoja, joiden täytyy olla kunnossa, mikäli haluaa kilpailla toden teolla ja kansainvälisillä vesillä.Arvokisoissa mittakirjat ja veneen rungon ja varusteiden mitat käydään usein pilkuntarkasti läpi. E-jollaliitto pyrkii tarkistamaan karsintakisojen aikana, että osallistujilla on tarvittavat mittakirjat. On kuitenkin jokaisen purjehtijan vastuulla huolehtia, että ne ovat kunnossa ja että jokaisella varusteella on siihen kuuluvat dokumentit kunnossa. Veneen ja varusteiden jälleenmyyntiarvo säilyy myös paremmin.

Mitä sitten tarvitaan?`

Veneen runko

  • Itse rungon mittakirja tulee veneen mukana valmistajalta. Mikäli mittakirja häviää, kannattaa olla veneen valmistajaan yhetydessä, veneessä on sarjanumero, jonka perusteella valmistaja todennäköisesti pystyy uuden mittakirjan toimittamaan.
  • Mahdollisia lisäpainoja ei kannata ottaa pois, koska veneen tulee painaa saman verran kuin mittakirjaan on merkitty.

Masto

  • Masto valmistetaan hiilikuidusta purjehtijan painon ja purjehdustaitojen mukaan. Jos ostat käytetyn maston, kannattaa varmistaa, minkäkokoinen purjehtija on sillä purjehtinut, tutkia mastokäyrää ja tarvittaessa konsultoida kokenutta purtjehtijaa.
  • Valmistaja tekee maston mittakirjat. Maston mittakirjaa ei myöskään tehdä helposti jälkikäteen, joten ole yhteydessä maston valmistajaan, mikäli mittakirja häviää. Maston numero löytyy mastosta.

Puomi

  • Puomi on useimmiten alumiinia, numero on siihen kaiverrettu.
  • Ejollamastoja valmistavat tällä hetkellä ainakin Winner ja Selden. Mikäli tarvitset uuden maston, ole yhteydessä näiden maahantuojiin/jälleenmyyjiin, esim. Rig-Man.fi >> 
  • Puomissa oltava stoppari, jonka yli purjetta ei voi vetää. Merkit oltava maalattuja, teippi ei käy.qa
  • Puomillakin on oma mittakirjansa.
  • Tarvittaessa voi pyytää uuden mittamieheltä, joiden yhteystiedot löytyvät täältä >>

Köli ja peräisin

  • Kölillä ja peräsiemllä on kullakin omat mittakirjansa. Nämä varusteet kuluvat helposti, joten niitä vaihdetaankin aika ajoin. Kannattaa yrittää saada mittakirjat mukaan valmistajalta ostettaessa.
  • Tarvittaessa voi mittamies ne kuitenkin mitata ja tehdä asiakirjat kuntoon.

Purjeet

  • Purjeentekijä tekee mittakirjat, valmistajia on useampia, mm WB-Sails >>
  • Tarvittaessa mittamies voi mitata myös purjeet uudestaan.

Kansainvälisen E-jollaliiton sivuilta löytää runsaan paketin tietoa mittakirjoista:

https://www.sailing.org/classesandequipment/EUR.php

Muut asiakirjat

  • Veneen oltava rekisteröity SPV:llä ja rekisteröintitodistus oltava. Rekisteröintitodistuksessa tulee olla purjehtijan nimi ja purjenumero. Mikäli purjehtija on hakenut personoidun purjenumeron, tulee sekä veneen mukana tuleva purjenumero (alun perin SPV:ltä saatu) että oma numero näkyä todistuksessa. Kiun omistaja vaihtuu, asiasta tulee tehdä ilmoitus SPV:lle. Todistuksen voi tilata myös mittamieheltä.
  • Ejollaliiton jäsentodistus - tämä edellytetään sekä kotimaan karsinnoissa ja ranking-kisoissa että kansainvälisissä arvokisoissa. Liiton jäsenmaksu tulee olla maksettu.
  • Vakuutus, jossa vastuuvakuutus mukana. NoRissa ilmoitetaan yleensä minimikorvaussumman määrä.
  • Equipment declaration form - tämä kannattaa täyttää etukäteen ja pitää muiden asiakirjojen kanssa mukana. Tsekkaa kv-liiton sivuilta >>

Muut varusteet

  • Muista tarkistaa kuluvat osat, köydet ym. Jottei tule ikäviä yllätyksiä viime metreillä arvokisojen mittauspisteissä tai jopa kesken kisan.

Asiakirjoista kannattaa ottaa kopio, jonka ottaa mukaan kisoihin. Alkuperäiset kannattaa pitää hyvässä tallessa. Lisäksi on suositeltava skannata koko nippu, jolloin sähköisen version voi helposti ottaa mukaan ja toimittaa jojoille ym.

Suomen mittamieheltä voi siis tarvittaessa saada:

  • Puomin, kölin, peräsimen ja purjeiden mittakirjat uusittua
  • Rekisteröintitodistus

Ota yhteyttä mittamiehiin >>